piątek, 18 maja 2012

Lekcje czas zacząć

   Obiecałam zabrać Was do szkoły! Odwiedzimy poszczególne klasy, nauczycie się przy okazji alfabetu Braille'a i dowiecie z jakich przedmiotów trzeba zdawać w Rwandzie egzaminy.
   
   Rok szkolny w Rwandzie zaczyna się w styczniu i jest podzielony na 3 trymestry. Po każdym trymestrze dzieciaki zdają egzaminy i mają krótkie wakacje (od 2 tygodni do miesiąca). Końcem października dzieci dostają świadectwa i wyjeżdżają do domów na dwa miesiące wolnego. Na początku listopada młodzież szkół średnich zdaje matury. Pierwsze egzaminy państwowe zdaje się już po 6 klasie szkoły podstawowej - podobnie jak w Polsce. 
   Obecnie dzieciaki uczą się na 6 poziomach: klasa wstępna, dwie klasy pierwsze, dwie drugie i dwie trzecie, jedna klasa czwarta i jedna czwarto - piąta, gdzie nasza młodzież realizuje program dwóch lat równocześnie.             
   W klasach 0 - 3 dzieci uczą się metodą globalną (znaną jako metoda ośrodków pracy), od klasy czwartej mają podział na przedmioty. Szkoła rośnie razem z dzieciakami, dlatego co roku przybywa nam klas, aż dojdziemy do klasy dziewiątej. 
   Dobra, tyle wprowadzenia, zaczynamy:)


 WYPUKŁE PISMO - CZYLI Z BRAJLEM ZA PAN BRAT


  Podstawą, z której wyprowadza się cały system Braille'a jest sześciopunkt nazywany znakiem tworzącym. System składa się ze znaków będących kombinacją sześciu wypukłych punktów ułożonych w dwóch kolumnach po trzy punkty w każdej. Lewa kolumna zawiera umownie oznaczone punkty: 1,2,3, zaś prawą stanowią punkty: 4,5,6

  Wzajemna kombinacja i rozmieszczenie punktów daje możliwość sześćdziesięciu czterech znaków. W brajlu można zapisać wszystko! Istnieje opracowana matematyczna, chemiczna, fizyczna, muzyczna notacja brajlowska:) Dodam nieskromnie, że polską adaptację systemu opracowały nasze siostry (Matka Elżbieta Róża Czacka i s. Teresa Landy).


 

    Międzynarodową bazę alfabetu stanowi pierwszych 25 znaków oraz znak oznaczający literę "w",  a także znaki przestankowe i pomocnicze, które mimo pewnych różnic między odmianami systemu Braille'a w poszczególnych językach mają na ogół międzynarodowy charakter. Ciekawe jest to, że zarówno chiński, japoński, jaki i sanskryt ma swoje odzwierciedlenie w brajlu. Nasze dzieci świetnie czytają po polsku, choć oczywiście nie rozumieją treści:)


Pierwszy etap nauki - używamy powiększonych sześciopunktów
W tabliczkach trzeba pisać od strony prawej do lewej i to jak w zwierciadle
Maszyna brajlowska bardzo ułatwia pisanie
Czytanie
Matematyka - pisemne odejmowanie na specjalnych tabliczkach
Okręgi i półokręgi - geometria
Rysowanie na folii - wypukłe rysunki
Poznawanie mapy
Geografii ciąg dalszy

   Wiele zajęć dzieciaki mają w naturalnym środowisku. Poznają świat za pomocą dotyku i innych zmysłów. Ważne, by ich wyobrażenie o świecie było zgodne z rzeczywistością.

Gdzie to kopytko?









Co było pierwsze, jajko czy kura?
A co to jest kura :)
Na kapuścianej grządce
Zboże
Pieczemy bułki

   Jak wspominałam, po każdym trymestrze dzieci zdają egzaminy. Nie dodałam  tylko, że z WSZYSTKICH PRZEDMIOTÓW:) Oprócz kinyarwanda, angielskiego, matematyki, social, science, egzaminy zdaje się tutaj z tańca, muzyki, religii, prac ręcznych i sportu. Ponieważ jest to szkoła dla niewidomych, dzieci obowiązują również egzaminy z samoobsługi i orientacji przestrzennej. Dużo tego, ale pociechy dobrze sobie radzą. Suma egzaminów z trzech trymestrów stanowi ocenę końcową i od niej zależy promocja do następnej klasy.

   


1 komentarz:

  1. Alfabet Braille'a jest kluczowy dla zapewnienia równouprawnienia i dostępności dla osób niewidomych. Dzięki temu systemowi pisma mogą one korzystać z różnych źródeł informacji i uczestniczyć w życiu społecznym i zawodowym na równych zasadach z innymi ludźmi.
    https://www.reklamaigadzety.pl/k85,szyldy-tablice-i-tabliczki-tabliczki-dla-niewidomych.html

    OdpowiedzUsuń